Saturday, 22 December 2012

mutiara hatiku...DIALAH SEGALANYA...


EMAK..

bila kita sebut pasal emak..semua terlintas dalam fikiran masing2..pasal rupa mak sendiri..,mak senyum..mak suka..mak marah..dan paling kita ingat sekali mak ketawa...sebab itu larh benda paling manis dalam hidup.. "buat ibu kita ketawa.."



NAMUN..hari ini..15.12 .2012.di kala jam ditangan tepat pada 9.23 pagi..ketika ku sedang bergegas pergi kearah ibu ku..,saat ku tahu ibuku sedang menanti kedatangan ku..

saat ini..ketika ini,dah sampai satu saat...satu ketika.ibu saya pergi untuk selama-lama2nya..dan pemergian ibu merupakan satu kehilangan yang amat terbesar dalam hidup saya...

ye..saya tahu..dulu.ketika mak ada.saya selalu melawan cakap mak saya..saya selalu menegaskan benang yang basah..saya selalu cakap itu betul,ini betul,,apa yang saya buat semua betul...kadang2,saya tahu..apa yang mak cakap tu betul..tp atas sikap ego saya...saya tetap kata saya betol....bodoh nya adik mak...bodoh nya adik...!!!kenapa lar adik x terfikir benda nih....

ye...adik tahu...dulu mak selalu slalu pesan..adik..jangan keluar malam..adik jangan keluar sana..jangan keluar g sni..tp adik xpenah dengar..adik buat xtaw langsung apa yang mak cakap...adik buat xtahu je...adik sikit pon xendah...tp mak jangan risau mak...adik xpnah buat perkara yang mungkar..adik cuma pergi maen futsal..kluar minum2 ngan kawan2..tp kalau difikir2 balek..kenapa lar adik lawan cakap mak...kenapa adik buat xtaw mak cakp ..adik salah nya mak..adik memang bodoh..adik sangat2 bodoh....


ye..ye adik tahu,.adik tahu...dlu..mak pesan..jangan melawan..
jangan melawan cakap abah,jangan lawan cakap mak.,jangan lawan cakap kakak ngan abg..jangan lawan cakap sapa yang lagi tua..tp...adik langsung xamek endah..adik x kisah apa yang mak cakap..adik xnk dengar apa yang mak cakap..tp hakikat nya..ya mak..ya..adik xpnah lawan cakap sapa2..kadang adik fikir apa yang adik cakap cuma untuk menegaskan sesuatu je...tp kalau fikir2 balek...kenapa lar adik nak lawan..x salah kalau adik diam...diam..diam hazman!!diam....!



namun..mak..!



namun mak..semenjak..dua tiga menjak neh..tuhan dah sedarkan adik..untuk tidak terus bersifat demikian..tuhan dah sedarkan adik dengan satu kejadian yang luar biasa...dan selepas itu adik trus ingin berubah..ingin jadi yang terbaik untuk semua orang ..dan yang paling penting untuk emak...adik dah xnk dalam kehidupan yang lama....


tetapi..dengan perubahan yang ada pada adik..sayang nya..mak xdpat lihat lama..mak sempat rasa sekejap ja...

namun daripada skejap tuh..adik tahu.mak mesti rasa bangga dengan perubhan yang ada dalam diri adik...adik dah banyak berubah mak...semua untuk mak..adik sangat sayangkan mak..adik xkan ulang sifat lama adik..tuh adik janji dan adik pasti..

walaupun mak xda lagi dalam hidup ni,namun adik sentiasa rasa yang mak ada dalam diri adik.mak xpnah tinggalkan adik..kasih sayang mak sentiasa ada dalam diri,xpenah pon hilang...

kita mungkin berpisah dari segi alam..mak di alam laen..adik di alam laen.namun..adik thu dan pasti.yang mak sentiasa ada disisi adik memerhatikan adik..adik sayang mak..adik sayang mak..

sekarang..adik xboleh memberi kasih sayang dari segi zahir..cuma..mungkin adik boleh beri kasih sayang dari segi..doa.,solat,dan bacaan al-quran.semua untuk mak..

adik cuma berharap semoga mak tenang disana..satu hari nanti,suatu ketika nanti..alam kita akan disatu kan kembali..dan disaat itu.mungkin kita akan menjadi satu keluarga yang sangat bahagia...


* adik harap mak tenang di sana *

*adik sentiasa ingat pesan mak..yang adik akan sentiasa kuat walau apa pon yang jadi kat mak..
adik janji adik akan kuat.. *

AL- FATIHAH

PENGAJARAN...

KEPADA SESIAPA YANG MASIH ADA IBU DAN AYAH..JAGA LARH DIA SEPENUH HATI..TATANG LA MEREKA SEBAGAI MANA MEREKA MENATANG KAMU DARI KECIL SAMPAI BESAR..SESUNGGUHNYA MEREKA ADA LAH ORANG SANGAT MENYAYANGI KAMU...PERCAYALA...

P/S :KETIKA ADA..KITA XKAN RASA KEHILANGAN NYA,JIKA DAH TIADA..TIADA GUNA LAGI..


AMIN...

(cerita ni xda kena mengena yang hidup atau pon yang sudah meninggal dunia..saja suka2) 

#ingat lah manusia....kita sentiasa dalam keadaan yang merugikan..fikir-fikirkan lah...

* to be continued..... 
*hazman jamil..



4 comments:

  1. Be Strong... its gonna be okeh..^_____^

    ReplyDelete
  2. its ok... setiap berlaku da hikmah yang tersendiri.. be strong HAZMAN JAMIL..:)

    ReplyDelete
  3. man, be stong dude!! setiap yang berlaku ada hikmahnya~~ kamu sedang diuji, bersabarlah dan bersyukurlah atas semua ni... allah tak akan menguji hambanya jika melampaui kemampuaannya~~

    ReplyDelete
  4. terima kasih kawan2 yang banyak sokong saya...saya sangat menghargai korang

    ReplyDelete