Wednesday 26 December 2012

kawan - kawan ku sekalian...

assalamualaikum...


apa kabar semua???ari nih ..saya datang lagi...untuk memberitahu anda semua tentang beberapa perkara...

buka larh pintu hati untuk baca post saya kali ini..mungkin ia nya berguna untuk semua..:)

suka atau tidak..boleh trima atau tidak...benci atau tidak..bolos saja dinding itu.!!!huuuuuuu..tak2...serius2..ni semua untuk korang jugak..law agak xnk dengar..xpayah dengar..saya cuma berpesan..atau dengan kata yang simple...aku sayang hang..tu jaa...

yang pertama.. ibu dan bapa...

itu larh orang yang paling penting dalam hidup kita..bukan orang laen...(kalau kita xkawin lagi la..law dah kawen laen ar..psangan kita yang penting..)tp x jugak...parent jugak tetap yang penting...kita boleh hantar setiap pagi "morning sayang" "selamat pagi cinta" "assalamualaikum makmum ku ar.." macam2..semayang subuh haram dak...bangun2 pegang2 phone..hantar..konon2 tanda ingat...aduh,..salah ka??kalau kita bangun jugak...kita buat bnda sama tapi hantar kat mak ngan ayah...anta sayang2 jugak...alangkah bahagia nya depa law ampa antar cmtuh...fikirkan hati depa..tu yang penting..daripada ampa fikirkan hati sendiri ataupun fikirkan hati orang laen..jangan lar selalu melawan atau tidak bersependapat dengan nya...percaya larh..lagi sekali aku PESAN..

*KETIKA ADA..kita haruslah menghargai nya...kerana..ketika dia ada..kita XKAN RASA KEHILANGAN NYA,tetapi..,JIKA DAH TIADA..TIADA GUNA LAGI..percayalah semua...



yang kedua....tiang agama kita..

ye..aku tahu..aku pun xbaek mana pon..cuma apa yang aku nak cakap,tuhan tu bagi kita hati..bagi kita perasaan...dia boleh buat kita berubah setiap masa..setiap ketika...maksud aku kat sini..x salah kalau kita berubah..jadi yang terbaek..masing2 dah besar.ada pedoman masing2..ada cara pembelajaran masing2..ambik masa shari 25 minit je untuk buat 5 waktu...kalau tgk movie..kita boleh ja..tgk la berapa pon..ingat lar..kita sntiasa dalam kerugian..benda nih lar amalan kita untuk kat sana nanti...dah sampai masa...bismillah pon kita xmampu nk ucap lagi...kita nk harap sapa bca kan untuk kita kat sana???anak2..?dah kawin ka????ermm...fikir ar..aku bukan nk berceramah ke apa..cuma ni apa yang aku nampak..ramai yang lalai..



yang ketiga...hidup berkawan..


kawan..??apa itu kawan??korang paham x???erm..sini aku cakap..kawan tu seorang teman atau sahabat.yang kita telah berjanji.untuk mengharungi hidup bersama.suka duka bersama..pahit manis bersama..dari mula titik perkenalan sampai lar ke akhir hayat..tiada limit untuk kita berkawan..tp sekarang.apa yang aku nampak...orang berkawan ..cuma untuk mengambil kesempatan..ambik peluang...ambik je apa dia boleh ambik.daripada kawan dia..ermm,kalau perlu..dia jumpa kawan dia.means kalau ada masalah..kalau xda?jangan harap ar...kawan bukan penting...kan???adui..wahai sahabat2 ku sekalian..percaya larh.satu hari nanti..ketika kamu nak kawin..kawan lah yang akan bersusah payah untuk kamu,ketika kamu sakit,kawan lar yang bersusah payah untuk kamu,ketika kamu menhadapi msalah..kawan la disisi kamu,,dan yang paling penting..yang memandi kan mayat kamu,!!sembahyang kan mayat kamu!angkat mayat kamu..turun mayat kamu,.dan mendoakan kepada kamu..ada seorang kawan..atau pun teman....yang ikhlas..percaya larh..jangan sesekali berkawan sambil lewa...


yang keempat..hidup bercinta..


sebelum aku cakap apa2..percayalah..aku tgur ni bukan aku jeles atau teringin percintaan macam korang..x...sikit pon x.,aku rasa kalau aku nk yang lagi terbaek.aku boleh dapat lebih dari apa yang kau ada...macam ni ceritanya.,xperlu larh kot..hidup bercinta yang keterlaluan...maksudnya,,selalu bersama selalu berdua..bila dah bersama berdua..mesti ar berdua lebih baik..! kan???aku cakap nih.umum..xda kena mengena ngan sapa...ada yang nak marah..or nk datang pkul aku..sni ar...huu..eh2,dah mlalut dah nih....selain itu..,kita kalau depan orang,,cover ar..xperlu kot nak tunjuk kita sayang pasangan kita sangat2 depan orang...kau x tunjuk pon orang tahu yang kau sayang awek kau..awek kau sayang kau..xpayah nak mesra2 depan orang..first..boleh mnimbulkan fitnah,second boleh mnimbulkan rasa menyampah..oppsss!!! hihi...bukan weh..law kau duk sedap2 ngan awek kau..kitaorang dapat dosa juga...alang2 dapat dosa..meh bg kami tumpang skaki..xbg kan???haa..so jgn buat...aku tulis bukan nk aibkan sapa2..cuma aku rasa aku xboleh tgur depan2..aku sayang korang...cuma kalau aku tegur.leh timbulkan rasa x puas ati..dan salah faham..so saya xnak ..faham kan??? :)




dah hazman dah2...cukup2...erm..buat kali ni..yang ni dlu aku cakap..nanti aku cakap lagi...act..banyak benda aku nak cakap..tp tkot orang bosan..hahaha apa2 pon..jaga diri korang masing2..ingat tuhan tuh satu..apa benda kita buat.apa benda kita rancang.dia tahu..dan sangat mengetahui..prcaya larh .. :)


(cerita ni xda kena mengena yang hidup atau pon yang sudah meninggal dunia..saja suka2) 

#ingat lah manusia....kita sentiasa dalam keadaan yang merugikan..fikir-fikirkan lah...

* to be continued..... 
*hazman jamil..








3 comments:

  1. :) Terima kasih man :) :)

    ReplyDelete
  2. not bad... but frenz.. pasal kawan.. macam- macam kita kena kenal awak... tuh la dunia.. keep it up,.. nice blog.. music pon sentimentel giler... nasib baik jer xmental.. opppss!!!!! :D

    ReplyDelete